До 23 декември 2022 г. е удължен приемът на проекти по 4-те процедури по ПОДМЯРКА 7.2. „ИНВЕСТИЦИИ В СЪЗДАВАНЕТО, ПОДОБРЯВАНЕТО ИЛИ РАЗШИРЯВАНЕТО НА ВСИЧКИ ВИДОВЕ МАЛКА ПО МАЩАБИ ИНФРАСТРУКТУРА“ ОТ ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ 2014 – 2020 г., а именно:
1.№ BG06RDNP001-7.017 –„СТРОИТЕЛСТВО, РЕКОНСТРУКЦИЯ И/ИЛИ РЕХАБИЛИТАЦИЯ НА НОВИ И СЪЩЕСТВУВАЩИ УЛИЦИ И ТРОТОАРИ И СЪОРЪЖЕНИЯТА И ПРИНАДЛЕЖНОСТИТЕ КЪМ ТЯХ“ – накратко УЛИЦИ;
- № BG06RDNP001-7.020 – „РЕКОНСТРУКЦИЯ, РЕМОНТ, ОБОРУДВАНЕ И/ИЛИ ОБЗАВЕЖДАНЕ НА ОБЩИНСКИ СГРАДИ, В КОИТО СЕ ПРЕДОСТАВЯТ ОБЩЕСТВЕНИ УСЛУГИ, С ЦЕЛ ПОДОБРЯВАНЕ НА ТЯХНАТА ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ“- накратко ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ (ЕЕ);
3 № BG06RDNP001-7.019 –„СТРОИТЕЛСТВО, РЕКОНСТРУКЦИЯ И/ИЛИ РЕХАБИЛИТАЦИЯ НА СЪЩЕСТВУВАЩИ ОБЩИНСКИ ПЪТИЩА И СЪОРЪЖЕНИЯТА И ПРИНАДЛЕЖНОСТИТЕ КЪМ ТЯХ“- накратко ПЪТИЩА;
4.№ BG06RDNP001-7.021 –„ИЗГРАЖДАНЕ, РЕКОНСТРУКЦИЯ И ИЛИ РЕХАБИЛИТАЦИЯ НА ВОДОСНАБДИТЕЛНИ СИСТЕМИ И СЪОРЪЖЕНИЯ В АГЛОМЕРАЦИИ С ПОД 2000 Е.Ж. В СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ“- накратко ВОДА.
Една община от селски район може да кандидатства с проектни предложения за до две от общо четерите отворени процедури по подмярка 7.2.
БЮДЖЕТИТЕ в левова равностойност за безвъзмездна финанснова помощ (БФП) по отделните процедури са както следва: за УЛИЦИ- 35 млн. евро; за ЕЕ – 15 млн.евро; за ПЪТИЩА- 50 млн.евро, за ВОДА – 50 млн.евро.
БФП в левова равностойност за индивидуален проект на община са както следва: за УЛИЦИ– до 1 млн.евро; за ЕЕ – до 0,5 млн.евро; за ПЪТИЩА– 1,5 млн. евро, за ВОДА – до 1,5 млн. евро.
Допустими за подпомагане са следните разходи: 1. За строителство, реконструкция и/или рехабилитация, и съоръжения и принадлежности към тях, които са: а) разходи, свързани с прякото изпълнение на СМР; б) непредвидени разходи. |
- Свързани с проекта, в това число разходи за хонорари за архитекти, инженери и консултанти, анализ „разходи – ползи“ (финансов анализ), консултации за икономическа и екологична устойчивост на проекта, извършени както в процеса на подготовка на проекта преди подаване на проектното предложение, така и по време на неговото изпълнение. Тези разходи са в размер на до 10% от инвестиционните разходи по проект. Част от тези разходи са за консултантски услуги по подготовка на проекта- до 1% от инвестиционни резходи за проект и за управление на проекта също до 1% от инвестиционни разходи по проект.
В Приложенията от 2 до 5 са посочени критериите и методиките за оценка на проектните предложения по отделните процедури УЛИЦИ, ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ, ПЪТИЩА и ВОДИ на Подмяраката 7.2.
Представляваната от нас консултантска фирма ФИНСИС е готова да окаже високоефективни професионални услуги по подготовката, обосновката и управлението на проекти както по обсъжданите процедури, така и по други актуални процедури. Предлагаме и безплатна услуга за предварително ранкиране на проекти на селски общини по обсъжданите процедури.
Приложение № 1. Списък на селските райони
Област | Общини |
Благоевград | Банско, Белица, Гърмен, Кресна, Разлог, Сатовча, Симитли, Струмяни, Хаджидимово, Якоруда |
Бургас | Камено, Малко Търново, Несебър, Поморие, Приморско, Руен, Созопол, Средец, Сунгурларе, Царево |
Варна | Аврен, Аксаково, Белослав, Бяла, Ветрино, Вълчи дол, Девня, Долни Чифлик, Дългопол, Провадия, Суворово |
Велико Търново | Елена, Златарица, Лясковец, Павликени, Полски Тръмбеш, Стражица, Сухиндол |
Видин | Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци, Чупрене |
Враца | Борован, Бяла Слатина, Козлодуй, Криводол, Мездра, Мизия, Оряхово, Роман, Хайредин |
Габрово | Дряново, Трявна |
Добрич | Балчик, Генерал Тошево, Добрич-селска, Каварна, Крушари, Тервел, Шабла |
Кърджали | Ардино, Джебел, Кирково, Крумовград, Момчилград, Черноочене |
Кюстендил | Бобов дол, Бобошево, Кочериново, Невестино, Рила, Сапарева баня, Трекляно |
Ловеч | Априлци, Летница, Луковит, Тетевен, Угърчин, Ябланица |
Монтана | Берковица, Бойчиновци, Брусарци, Вълчедръм, Вършец, Георги Дамяново, Медковец, Чипровци, Якимово |
Пазарджик | Батак, Белово, Брацигово, Лесичево, Ракитово, Септември, Стрелча, Сърница |
Перник | Брезник, Земен, Ковачевци, Радомир, Трън |
Плевен | Белене, Гулянци, Долна Митрополия, Долни Дъбник, Искър, Кнежа, Левски, Никопол, Пордим, Червен бряг |
Пловдив | Брезово, Калояново, Кричим, Куклен, Лъки, Марица, Перущица, Първомай, Раковски, Родопи, Садово, Сопот, Стамболийски, Съединение, Хисаря |
Разград | Завет, Исперих, Кубрат, Лозница, Самуил, Цар Калоян |
Русе | Борово, Бяла, Ветово, Две могили, Иваново, Сливо поле, Ценово |
Силистра | Алфатар, Главиница, Дулово, Кайнарджа, Ситово, Тутракан |
Сливен | Котел, Твърдица |
Смолян | Баните, Борино, Девин, Доспат, Златоград, Мадан, Неделино, Рудозем, Чепеларе |
София-област | Антон, Божурище, Годеч, Горна Малина, Долна баня, Драгоман, Елин Пелин, Етрополе, Златица, Ихтиман, Копривщица, Костенец, Костинброд, Мирково, Пирдоп, Правец, Своге, Сливница, Чавдар, Челопеч |
Стара Загора | Братя Даскалови, Гурково, Гълъбово, Мъглиж, Николаево, Опан, Павел баня, Раднево, Чирпан |
Търговище | Антоново, Омуртаг, Опака, Попово |
Хасково | Ивайловград, Любимец, Маджарово, Минерални бани, Симеоновград, Стамболово, Тополовград |
Шумен | Велики Преслав, Венец, Върбица, Каолиново, Каспичан, Никола Козлево, Нови пазар, Смядово, Хитрино |
Ямбол | Болярово, Елхово, Стралджа, Тунджа |
Приложение № 2. Критерии и методика за оценка на проектните предложения по ПРОЦЕДУРАТА «УЛИЦИ»:
Критерии за подбор на проектни предложения с включени инвестиции за строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици, тротоари, и съоръженията и принадлежностите към тях | Точки | |
1 | Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район. Проектът се реализира в община в границите на Северозападен район на Р. България. |
3 |
1.1 | Проектът се реализи в община от областите Плевен или Ловеч. | 2 |
1.2 | Проектът се реализира в община от областите Видин, Враца или Монтана. | 3 |
2 | Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, обслужваща общини с високо ниво на безработица. Проектът се реализира на територията на община с високо ниво на безработица (по данни на Агенция по заетостта за средногодишното равнище на регистрираната безработица към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване.) |
11 |
2.1 | Проектът се реализира в община със средногодишно равнище на регистрираната безработица до 10%. | 7 |
2.2 | Проектът се реализира в община със средногодишно равнище на регистрираната безработица от 10.01% до 20%. | 9 |
2.3 | Проектът се реализира в община със средногодишно равнище на регистрираната безработица над 20.01%. | 11 |
3 | Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява директна свързаност на населено място с по-висок клас пътища. Чрез инвестициите по проекта ще се осигури директна транспортна свързаност на населено място/населени места на територията на община от селски район с по-висок клас път, като поне една улица във всяко едно от населените места, в които ще се изпълнява инвестицията осигурява свързаност на съответното населено място с по-висок клас път. При проекти, които включват изграждане/реконструкция/рехабилитация на повече от една улица само в едно населено място, точки по критерия се присъждат, ако поне една от улиците в населеното място осигурява неговата свързаност с по-висок клас път. – „по-висок клас път“ е републикански път съгласно чл. 3, ал. 1, 2 от Закона за пътищата (ЗП);- „по-висок клас път“ е местен път съгласно чл. 3, ал 3 от ЗМ в съответствие с класификацията по приетия с решение на Експертния съвет на МРРБ от 30 юни 2005 г. „Модел за категоризиране“, приложен в Решение № 236 от 13 април 2007 г. за утвърждаване списъка на общинските пътища. – „населено място“ е населено място съгласно чл. 18, ал. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Р.България. За съответствие с критерия, следва да се докаже, че улицата, в която се изгражда/реконструира/рехабилитира участъка, осигурява директна свързаност на населеното място с по-висок клас път. Съответствие се критерия се признава и в случаите, когато изградената/реконструираната/рехабилитираната отсечка се намира в участък на улицата, който не е директно свързан с път от по-висок клас. При проекти, които включват само инвестиции в съоръжения и/или принадлежности (вкл. тротоари), точки по критерия не следва да бъдат присъждани. |
18 |
4 | Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие. | 20 |
4.1 | Инвестициите по проекта се изпълняват в едно или повече населени места в общината, с общо население до 600 души (по данни на Националния статистически институт (НСИ) към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, в които ще се изгражда или реконструира уличната мрежа. | 10 |
4.2 | Инвестициите по проекта се изпълняват в едно или повече населени места в общината, с общо население от 601 до 1200 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, в които ще се изгражда или реконструира уличната мрежа. | 12 |
4.3 | Инвестициите по проекта се изпълняват в едно или повече населени места в общината, с общо население от 1201 до 1800 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, в които ще се изгражда или реконструира уличната мрежа. | 14 |
4.4 | Инвестициите по проекта се изпълняват в едно или повече населени места в общината, с общо население от 1801 до 2400 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, в които ще се изгражда или реконструира уличната мрежа. |
16 |
4.5 | Инвестициите по проекта се изпълняват в едно или повече населени места в общината, с общо население от 2401 до 3000 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, в които ще се изгражда или реконструира уличната мрежа. | 18 |
4.6 | Инвестициите по проекта се изпълняват в едно или повече населени места в общината, с общо население над 3001 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, в които ще се изгражда или реконструира уличната мрежа. | 20 |
Максимален брой точки по критериите: | 52 | |
Подпомагат се проектни предложения, които са получили минимален брой от 20 точки по критериите за подбор. |
Приложение 3. Критерии за оценка и подбор на проектни предложения по ПРОЦУЕДУРА ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ | Точки | |
1 | Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район. Проектът се реализира в община в Северозападен район на Р. България | 3 |
1.1 | Проектът се реализира в община от областите Плевен или Ловеч. | 2 |
1.2 | Проектът се реализира в община от областите Видин, Враца или Монтана. | 3 |
2 | Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие. | 22 |
2.1 | Инвестициите по проекта се изпълняват в община с общо население до 2000 души (по данни на Националния статистически институт (НСИ) към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се броят на населението на цялата община, в която се изпълняват инвестициите. | 10 |
2.2 | Инвестициите по проекта се изпълняват в община с общо население от 2001 до 4000 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се броят на населението на цялата община, в която се изпълняват инвестициите. | 13 |
2.3 | Инвестициите по проекта се изпълняват в община с общо население от 4001 до 6000 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се броят на населението на цялата община, в която се изпълняват инвестициите. | 16 |
2.4 | Инвестициите по проекта се изпълняват в община с общо население от 6001 до 8000 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се броят на населението на цялата община, в която се изпълняват инвестициите. | 19 |
2.5 | Инвестициите по проекта се изпълняват в община с общо население над 8001 (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се броят на населението на цялата община, в която се изпълняват инвестициите. | 22 |
3 | Проекти, насочени към производство на енергия за собствено потребление от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ). Отчита се стойноста на разходите за закупуване на оборудване за изграждането на съоръжения за производство и съхранение на електроенергия от ВЕИ като процентно изражение от общо одобрените инвестиционни разходи по проектното предложение. | 9 |
3.1 | Проектното предложение включва разходи за инвестиции в производство на енергия от ВЕИ за собствено потребление на стойност от 10% до 20% от общо заявените/одобрените инвестиционни разходи по проектното предложение. | 5 |
3.2 | Проектното предложение включва разходи за инвестиции в производство на енергия от ВЕИ за собствено потребление на стойност от 20,01% до 30% от общо заявените/одобрените инвестиционни разходи по проектното предложение. | 7 |
3.3 | Проектното предложение включва разходи за инвестиции в производство на енергия от ВЕИ за собствено потребление на стойност над 30,01% от общо заявените/одобрените инвестиционни разходи по проектното предложение. | 9 |
Максимален брой точки по критериите: | 34 |
Подпомагат се проектни предложения, които са получили минимален брой от 13 точки по критериите за подбор. |
Приложение № 4. Критерии и методика за оценка
на проектните предложения по ПРОЦЕДУРА „ОБЩИНСКИ ПЪТИЩА”:
Критерии за подбор на проектни предложения с включени инвестиции за строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища и съоръженията и принадлежностите към тях | Точки | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район. Проектът се реализира в община от Северозападен район на Р. България. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1 | Проектът се реализира в община от областите Плевен или Ловеч. | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2 | Проектът се реализира в община от областите Видин, Враца или Монтана. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, обслужваща общини с високо ниво на безработица. Проектът се реализира в община с високо ниво на безработица (по данни на Агенция по заетостта за средногодишното равнище на регистрираната безработица към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1 | Проектът се реализира в община със средног.равнище на регистрираната безработица до 10%. | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2 | Проектът се реализира в община със средногод. безработица от 10.01% до 20%. | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.3 | Проектът се реализира в община със средногод.безработица от 20.01% до 30%. | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.4 | Проектът се реализира в община със средногод. безработица над 30.01%. | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3* | Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява транспортна свързаност на населени места от селските райони до малките градове от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР. За целите на прилагане на критерий 3: – „град от 4-то йерархично ниво“ е град, включен в Списъка на градовете от 4-то йерархично ниво съгласно Националната концепция за пространствено развитие 2013-2025 г., приложение към Условията за кандидатстване; – „населено място“ е населено място съгласно чл. 18, ал. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България; – счита се, че е осъществена „директна транспортна свързаност“, когато пътят осигурява директна връзка със строителните граници на град от 4-то йерархично ниво, без оглед на това в коя част от пътя е ситуирана реконструираната/рехабилитирана пътна отсечка; – „пътна отсечка“ е част от общински път, включен в Решение № 236 от 13 април 2007 г. на МС за утвърждаване списък на общинските пътища; – строителните граници на град от 4-то йерархично ниво са определени в съответните планове на общината; – за „транспортна свързаност в рамките на не повече от 30 км.“ следва да се счита връзката на реконструираната/рехабилитирана пътна отсечка със строителните граници на град от 4-то йерархично ниво съгласно съответните планове на общината, която връзка може да минава през няколко населени места в рамките на общината, но общото разстояние от началната точка на реконструкция на пътната отсечка до строителните граници на града от 4-то йерархично ниво е не повече от 30 км. За съответствие с критерия следва да се докаже, че пътят, върху който се реконструира/рехабилитира участъка осигурява директна свързаност на населеното място до малките градове от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР. При проекти, които включват само инвестиции в съоръжения и/или принадлежности, точки по критерия не следва да бъдат присъждани. При проекти, които включват реконструкция/рехабилитация на повече от един път, точки по критерия се присъждат, ако поне един от тях осигурява директна свързаност на населеното място до малките градове от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР. |
22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.1 | Чрез инвестициите по проекта ще се осигури директна транспортна свързаност на населено място/населени места на територията на общини от селски райони с градовете от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР 2013 – 2025 г. | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.2** | Проектът включва инвестиции, чрез които ще се осигури транспортна свързаност в рамките на не повече от 30 км на населено място/населени места на територията на общини от селски райони с градовете от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР 2013 – 2025 г. | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4* | Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява директна свързаност на населено място с по-висок клас пътища. Чрез инвестициите по проекта ще се осигури директна транспортна свързаност на населено място/населени места на територията на община от селски район с по-висок клас път от републиканската пътна мрежа. По-висок клас път е републикански път съгласно чл. 3, ал. 2 от Закона за пътищата. Населено място е населено място съгласно чл. 18, ал. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Р.България. За съответствие с критерия следва да се докаже, че пътят, върху който се реконструира/рехабилитира участъка осигурява директна свързаност на населеното място с път от по-висок клас. Съответствие се критерия се признава и в случаите, когато реконструираната/рехабилитираната отсечка се намира в участък от пътя, който не е директно свързан с път от по-висок клас. При проекти, които включват само инвестиции в съоръжения и/или принадлежности, точки по критерия не следва да бъдат присъждани. При проекти, които включват реконструкция/рехабилитация на повече от един път, точки по критерия се присъждат, ако поне един от тях осигурява директна свързаност на населеното място с път от по-висок клас. |
26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.1 | Инвестицията се изпълнява в населено място/населени места с общо население до 1000 души (по данни на Националния статистически институт (НСИ) към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, обслужвани от реконструираният/ рехабилитираният път/пътища. | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.2 | Инвестицията се изпълнява в населено място/населени места с общо население от 1001 до 2000 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, обслужвани от реконструираният/рехабилитираният път/пътища. | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.3 | Инвестицията се изпълнява в населено място/населени места с общо население от 2001 до 5000 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, обслужвани от реконструираният/рехабилитираният път/пътища. | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.4 | Инвестицията се изпълнява на територията на населено място/населени места с общо население от 5001 до 8000 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, обслужвани от реконструираният/рехабилитираният път/пътища. |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.5 | Инвестицията се изпълнявав населено място/населени места с общо население над 8001 души (по данни на НСИ към края на годината, предхождаща датата на кандидатстване). Отчита се сбора от населението само на населеното място/населените места, обслужвани от реконструираният/рехабилитираният път/пътища. | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Максимален брой точки по критериите: | 74 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Подпомагат се проектни предложения, които са получили минимален брой от 20 точки по критериите за подбор. * Едно проектно предложение не може да получи точки кумулативно по критерии 3 и 4. Присъждат се точки само по критерий 4.** При проекти, които включват реконструкция/рехабилитация на повече от един път и поне единия от тях включва инвестиции, чрез които ще се осигури транспортна свързаност в рамките на не повече от 30 км на населено място/населени места на територията на общини от селски райони с градовете от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР 2013 – 2025 г., точки се присъждат само по критерий 3.2
Приложение № 4. Критерии и методика за оценка на проектните предложения по ПРОЦЕДУРАТА „ВОДИ“:
|